Aktuellt datum och tid: tis maj 21, 2013 8:37 pm
Alla tidsangivelser är UTC [ Sommartid ]

Hur får man bäst kvalité på tv-signal?

Här diskuteras allt som har med vanlig TV, plasma och LCD-TV att göra - allt som inte handlar om projektorer.

Inläggav [NH]Woxxman » tis jan 07, 2003 2:35 pm

Hmm ja jag vet inte riktigt vad du pratar om men då jag aldrig hållt på med antennen förut är det kanske inte så konstigt. :)
Själva UHF-antennen kan man alltså köpa separat och byta ut bara den eller? Det där med fjärrmatad förstärkare tror jag att jag förstår det där med förlusterna är bara lite kringinformation eller? :D

Vågar man fråga vad det kostar att fixa detta själv resp. att man hyr in någon som kan sina grejer?
[NH]Woxxman

Annons:

Inläggav AC3 » tis jan 07, 2003 6:29 pm

En UHF antenn kan du naturligtvis köpa separat. Det där med förlusterna är nyttig information, tänk på att -3dB = halvering av signalstyrkan.

Tar du dit någon antenntekniker så kan det kosta från 2000:- inkl. ny UHF antenn + filter + nya kablar ute på taket. Men ska han fixa allt, med nya dragningar till 4 TV apparater, ny förstärkare mm, kan det nog dra iväg uppåt 5000:-
AC3

Inläggav [NH]Woxxman » ons jan 08, 2003 5:37 pm

Okej så det hela går egentligen ut på att ha så få skarvningar/sammankopplingar som möjligt antar jag?

Den skadade UHF-antennen kan nog mycket väl påverka bildkvalitén då både kanal 2 och 4 är de med sämst bild på i huset. 1:an är lite bättre men långt ifrån bra.. :(
Betyder detta att man borde byta denna antenn också? Eller kan det bero på kablar och dålig kontakt kanske? Jag ska testa att konka upp min 28" till övanvåningen för att se om det är stora skillnader när mottagningen är precis ur stärkaren. Kan alltid hoppas att det är bättre där uppe :)
[NH]Woxxman

Inläggav Gamle Rödskägg » ons jan 08, 2003 6:57 pm

AC3: Är de skruvbara F-kontakterna på något sätt sämre än de med crimpanslutning, eller är de likvärdiga?

--------------------------------------------
[i]Bild Synth är pest - Hårdrock är bäst [i]
Bild
Användarvisningsbild
Gamle Rödskägg

Inläggav AC3 » ons jan 08, 2003 10:44 pm

[NH]Woxxman>> När du har släpat upp 28" TV:n ska du börja med att kolla signalen in i förstärkare. Är inte den bra så blir det dåligt ut också. En förstärkare förstärker även bruset lika mycket.

Gamle Rödskägg>> Skruvbara F-kontakter, monterade på rätt sätt tycker jag duger för hemmabruk. Se till att du får tag i kontakter som passar bra på kabeln. Det finns säkert 10 modeller av "twist on" kontakter, för olika diametrar på kabel.

Däremot är "twist on" kontakterna inte godkända för kabel-TV installationer, alltså före alla antennuttag, pga sämre HF täthet.
AC3

Inläggav [NH]Woxxman » tor jan 09, 2003 12:13 pm

Det var ju dock inte så roligt. Eftersom de två TV-apparater som inte använder stärkaren i huset har klart sämre bild är ju inte chanserna stora att den är bättre innan stärkaren på ovanvåningen. Dock så använder de ju inte samma kabel så det kan ju vara glapp eller liknande också.
Får se om det går att kolla det då kabeln sitter direkt in i stärkaren.
[NH]Woxxman

Inläggav jentag » ons jan 15, 2003 2:43 pm

AC3,

Vad är det för skillnad på F och IEC kontakter?
Och vad menas med Crimpanslutning?

jentag

Inläggav AC3 » ons jan 15, 2003 8:43 pm

IEC kontakter är typen som passar i videon, antennuttaget och TV:n.
F kontakter typ "twist on" är kontakter som man skruvar på en koaxialkabel.
Crimp F kontakter pressas fast på koaxialkabeln med ett speciellt verktyg, en så kallad crimtång.

Bilder på kontakter i mitt galleri: http://www.dvdforum.nu/galleri/index.asp?act=sa&id=1964&user=5288
AC3

Inläggav kokkelimokk » ons jan 15, 2003 8:47 pm

Tyvärr blev antennsignalen lite för stark, så nu ser det förjävligt ut när man ser på video. Den vanliga TV-signalen läker igenom när man slår på videokanalen.

När jag ser på kanalen AV ser jag skuggor av bilderna ifrån kanalen jag hade på innan jag växlade till AV, så om det är ett textat program ser jag texten som en svag skugga som rullar över bilden, kan det här bero på att jag har för bra signal eller är det något annat fel?

Användarvisningsbild
kokkelimokk

Inläggav recessor » tor jan 16, 2003 6:39 am

Skaffa en fullskärmad SCART sladd

Kanalen du tittade på senast skickas ut på SCART:en av TV:n.
När du tittar på signalen genom SCART:en från ex Videon snappar kabeln upp signalen som är på väg åt andra hållet och tar med den in i TV igen, fast mycket svagare,,,

[small]

--------------------------------
"Hellre död, än dokukändis!"
recessor

Inläggav kokkelimokk » tor jan 16, 2003 9:20 am

Jag har bara fullskärmade SCARTsladdar. Men det är nog ingen lysande kvalité på dom, kan det vara felet?

Ett tag använde jag en scartfördelare men då blev skuggorna ännu tydligare så det borde vara i scartkablarna felet uppstår.
Användarvisningsbild
kokkelimokk

Inläggav AC3 » tor jan 16, 2003 10:20 am

Det finns vissa handlare som kallar en scartkabel med en skärm runt alla ledare som fullskärmad. Alltså tror många att dom har en fullskärmad scartkabel. Men det som är viktigt, för att inte signalen ska läcka mellan ledarna, är att dom är separat skärmade. Öppna kontakten och kolla!

Köper man bra kablar så slipper man ju fundera hurvida vissa fel kommer från kablarna, en felkälla mindre alltså.

Detta med överhörning och synlig TV kanal i bakgrunden när man tittar via scartingång, kan även bero på fel i TV apparaten. Läckande AV omkopplingskretsar eller i värsta fall så strålar signalen över redan på kretskortet.
AC3

Inläggav recessor » tor jan 16, 2003 11:31 am

Ja, med fullskärmad menas att alla ledare är skärmade var för sig.
[small]

--------------------------------
"Hellre död, än dokukändis!"
recessor

Inläggav kokkelimokk » tor jan 16, 2003 3:44 pm

Hur ska jag kolla om kablarna är fullskärmade då? Jag har som sagt billiga kablar och jag vet inte hur man öppnar dom.

Kanske får köpa en bra kabel och se hur det blir.

Är den översta fullskärmad?
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=2181
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=38474
Användarvisningsbild
kokkelimokk

Inläggav jentag » fre jan 17, 2003 11:29 am

kokkelimokk,

Ja den är fullskärmad.

jentag

Inläggav kokkelimokk » fre jan 17, 2003 1:57 pm

En till fråga, blir bilden sämre och hur mycket om jag använder en förlängningsscartkabel ifrån TV:n innan jag koppar in alla delarna?
(har bara ett scartut på TV:n och vill inte byta bakom TV:n varje gång så nu använder jag en billig kabel som förlängning)
Och finns det några bra scartfördelare som inte försämrar bilden?
Användarvisningsbild
kokkelimokk

Inläggav Gamle Rödskägg » lör jan 18, 2003 1:53 pm

AC3: Finns det vinklade F-kontakter eller IEC-övergångar? Eller måste man först skruva på en F-kontakt, skarva med en vinklad F-skarv och sedan skruva på en IEC-övergång?

Bild
Användarvisningsbild
Gamle Rödskägg

Inläggav AC3 » lör jan 18, 2003 7:25 pm

Det finns vinklade F kontakter. F hane - F hona.
Syns längst bak i bilden http://www.dvdforum.nu/images/galleri/0052889Z473UMN5YQ70T002K5QRBSA_small.jpg

Alltså måste man först skruva på en F-kontakt, skarva med en vinklad F-skarv och sedan skruva på en IEC-övergång.

AC3

Inläggav Gamle Rödskägg » tor jan 30, 2003 12:51 am

Nu har jag bytt ut alla kontakter till F- med IEC-övergångar, samt satt in en dämpsats före videon. Det blev kanonfint. F-kontakterna känns riktigt rejäla. Går inte ens att jämföra med de vanliga skräppluggarna man har använt förut. (Vad är det egentligen för dåre som konstruerat de där donen med vit plasthätta?)

Bilden är så bra den kan bli nu. De sista störningarna försvann. :)

AC3: Går det att få tag på någon billig crimptång för F-kontakter? Jag har hittat en på ELFA men den kostar ju 971 kr. :shock:

Bild
Användarvisningsbild
Gamle Rödskägg

Inläggav AC3 » tor jan 30, 2003 8:57 pm

Gamle Rödskägg>> Det visste jag väl, att bilden skulle bli bra med riktiga kablar & kontakter.

Macab brukar ha bra priser på crimtänger. En grossist = ingen försäljning till privatpersoner.

Men du borde kunna beställa genom någon antennfirma eller en mindre radio&TV handlare. Jag skrev mindre därför att stormarknader inte vet vad Macab är. :shock:
AC3

Inläggav Gamle Rödskägg » fre jan 31, 2003 12:04 am

Ungefär vilken prisklass pratar vi om?

Det går inte att använda en tång för BNC-kontakter eller något liknande?

Bild
Användarvisningsbild
Gamle Rödskägg

Inläggav Lizzard » fre jan 31, 2003 7:56 am

Ni kan beställa dessa verktyg och kontakter från ELFA i Solna.

http://www.elfa.se

De säljer till privatpersoner.
Lizzard

Inläggav AC3 » fre jan 31, 2003 10:50 am

Lizzard> Det skrev ju "Gamle rödskägg" men den kostar ju 971:-

IOF, det kostar att ligga på topp :D
AC3

Inläggav Dompan » fre jan 31, 2003 11:45 am

Hej å hå!

Tack för en intressant tråd!

Tänkte slinka in med en liten fråga...

Har sökt på ELFA:s sida men hittar inte några adaptrar mellan F-kontakt och IEC-kontakt.

Hittade denna sida att beställa ifrån (längst ner till höger -Kabel och Kontakter-)
http://www.teamsat.se/butik/index.php

Men jag blir lite förvirrad!

Om man kollar på F-kontakten så har den innergänga, och om man kollar på adaptrarna mellan F-kontakt och IEC-kontakt så har dom också innergänga.

Måste man då köpa en "adapter F-hona till F-hona för att ha mellan F-kontakten och IEC-kontakten eller kan man sätta "Adapter F-hane till IEC-hane" direkt på kabeln?

Jag sitter hemma med feber så det kan va hjärnan som spökar :dizzy: ... vore tacksam för svar!

Dompan

Inläggav AC3 » fre jan 31, 2003 12:25 pm

Dompan>> Har du mycket feber? :shock:
Jag skojade bara, det är inte lätt för den "oinvigde"

Du behöver F kontakter att skruva på kabeln, eller crimpa om du skaffar en crimptång. Sen behöver du övergångskontakter, F hona till IEC hona och F hona till IEC hane.

Var dom finns att köpa för privatpersoner vet jag inte. Jag kanske ska öppna en webbshop för forumets medlemmar? Hur nu det ska gå till?

Krya på dig, jag hoppas febern går ner. :D

Kontakter, se bild i mitt galleri.
http://www.dvdforum.nu/galleri/index.asp?act=sa&id=1964&user=5288
AC3

FöregåendeNästa

Återgå till TV/Plasma/LCD-TV och övrigt